اخبار مهمخودرو سازيفولاد

پتانسیل سود آوری هنگفت رویاروی فولادی ها

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه صنعت فولاد برنامه‌های توسعه خود را بدون توجه به راه‌آهن تدوین کرده و این بزرگترین ایراد فولاد کشور است.

 محسن پورسیدآقایی امروز (سه شنبه) در مراسم انعقاد خرید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، اظهار کرد: در این دولت توجه بسیاری جدی به راهآهن شد به طوریکه امروز راهآهن در صدر مسائل توسعه کشور قرار دارد. همچنین مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشتند و در سیاست‌های کلی برنامه ششم دو بند از ۴۰ بند اقتصادی به راهآهن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید برای راهآهن مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود، افزود: رییس جمهور یکی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راهآهن اعلام کرده است و امیدواریم توسعه راهآهن یکی از یادگارهای این دولت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده است، گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه راهآهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.

پورسید آقایی با بیان اینکه همه مسؤولان یکدل به دنبال توسعه راهآهن هستند، اضافه کرد: توسعه کشور بدون توسعه راهآهن امکان پذیر نیست و در تمام کشورهای توسعه یافته به توسعه راهآهن توجه شده است و توسعه صنعتی کشورها در گرو توسعه راهآهن بوده است.

وی ادامه داد: توسعه راهآهن یک کشور لازم و ملزوم توسعه صنعتی و همه جانبه آن کشور است و بحث فولاد بدون توجه به راهآهن نمی‌تواند توسعه یابد اما متأسفانه فولاد برنامه‌های توسعه خود را بدون توجه به راهآهن تدوین کرده و این بزرگترین ایراد فولاد کشور است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: برای توسعه خطوط راهآهن کشور همه امکانات و تکنولوژی‌ها مانند زیرساختها و سیستم‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به دلیل وابستگی به خرید خارج از کشور و تحریم‌ها و تأمین منابع ارزی و ال سی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل مورد نیاز خود را از یک کارخانه داخل کشور تهیه کنیم.

پورسید آقایی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ذوبآهن این همت را داشت که شروع به تولید ریل کند و سالهای بسیاری قرار بود راهآهن جمهوری اسلامی و ذوبآهن اصفهان این ریل را تولید کنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوبآهن این تصمیم گرفته شد و اگر این کارخانه به تولید برسد، قطعاً نیاز کشور توسط ذوبآهن تأمین می‌شود و بازار مناسبی در کشور خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر این خط تولید ریل نصب شده و آماده تولید است. همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است. اگرچه به ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسین ذوبآهن است و حتماً شدنی است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوبآهن منعقد گردید. این کارخانه توانایی تولید ریل U33 را دارد و قرار شد به جای خرید این نوع ریل از خارج کشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود.

پورسید آقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل با کیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و … استفاده از توان داخلی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت با تمام جو سازی‌هایی که وجود دارد، این مسیر را به خوبی طی می‌کند. در دوران گذشته که سرشار از پول و ارتباطات ارزی بودیم این اتفاقات انجام نشد. در حالی که امکان تقویت صنایع داخلی وجود داشت. اما در این دولت با وجود تمام مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مقرر شد تا پایان سال ذوبآهن ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و ما نیز به صورت نقدی خریداری کردیم تا شاهد راه اندازی این خط در ذوبآهن باشیم و پس از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل UIC60 هستیم.

پورسید آقایی افزود: برای خریدهای بعدی نیز که دارای حجم بزرگتریم نیز نیازمند همکاری بانکها و تأمین منابع مالی از این طریق هستیم.

انتهای پیام

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

نمایش بیشتر
كانال تلگرام بورسك

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *